A- A A+

Pilates

Wat is Pilates?

Pilates is een vorm van lichaamsoefeningen op punt gesteld door Joseph Pilates (1880-1967) aan het begin van vorige eeuw. Eerst noemde hij zijn methode van body conditioning 'Art of Contrology'. De oefeningen starten immers vanuit de controle van je buik-, lage rug- en bekkengebied en verstevigen het ganse lichaam. Versterking en mobilisatie van de rug en stabilisatie van het bekken vormen belangrijke onderdelen van de methode.
Controle en correcte uitvoering staan centraal: de ademhaling en het bewustzijn om de juiste spieren te laten werken, vormen de basis van iedere oefening.Als resultaat bekom je langere spieren en soepelere gewrichten plus een sterker, in balans gebracht lichaam.

  • Na 10 lessen voel je het verschil.
  • Na 20 lessen zie je het verschil.
  • Na 30 lessen ben je een ander mens.

Wat houdt Pilates in?

Alle Pilates oefeningen starten vanuit het opbouwen van kracht van je powerhouse of centrum, dit is de buik, het bekken en de lage rug. De spieren die het dichtst bij het skelet liggen, worden getraind zodat je lichaam beter gedragen worden. Pilates doe je met spanning in de diepste buikspier, bekkenbodem en multifidus, de ademhaling verloopt diep en breed door de ribbenkast zodat je je powerhouse niet verliest. De ideale houding is neutraal: dit wil zeggen dat je je wervelkolom in zijn natuurlijke kromming laat, het hoofd in het verlengde ervan en het bekken zonder kanteling naar voren of achteren plaatst. Dit alles om de rugspieren te trainen om je wervelkolom in zijn natuurlijke houding te steunen.

Natuurlijk is iedere rug anders en dienen oefeningen en houdingen aangepast te worden aan ieders lichaamstype De wervelkolom wordt in alle richtingen opnieuw mobiel gemaakt: zowel flexie, als extensie en rotatie komen bij gezonde ruggen in iedere les voor. Al deze bewegingen zorgen ervoor dat je de wervels 1 per 1 leert bewegen. De druk op wervels verlicht hierdoor, je voelt je als het ware groter en lichter. Maar niet alleen de buikspieren en de rug wordt getraind, heel het lichaam komt aan bod. De armspieren en beenspieren worden gestretcht en verlengd, de gewrichten versoepelen. Je lichaam wordt als het ware uit zijn skelet gelicht: je skelet wordt dankzij Pilates gedragen door de spieren. Daar de oefeningen streven naar een perfecte houding wordt je lichaam in balans gebracht: links met rechts, voor en achter, boven en onder.

Ligging